Lavalla sopraano Tuuli Lindeberg, viulisti Aira Maria Lehtipuu, cembalisti Anna-Maaria Oramo sekä näyttelijä Minna Hokkanen.
Musiikkia 1500-1600 lukujen taitteen Pohjois-Italiasta ja keskustelua taiteesta ja taiteilijoista ennen ja nyt.
Heti pääsiäisen jälkeen tiistaina 23.4. herätetään Café Barock Tampereessa hetkeksi henkiin Firenzessä 1570–80 -luvuilla toiminut Firenzen camerata. Sen tilaisuuksissa kohtasivat ja keskustelivat monet oman aikansa kulttuurivaikuttajat, runoilijat, muusikot, humanistit, mesenaatit ja intellektuellit kreivi Giovanni de Bardin (1534-1612) suojeluksessa. Tämä yhteisö pyrki palauttamaan antiikin ihanteet ja klassisen retoriikan periaatteet musiikkiin ja draamaan ja tuli samalla luoneeksi uuden tyylin eli barokkimusiikin sekä oopperan perusteet.
Firenzen Cameratan kukoistuskauden aikana tapahtui Italiassa paljon muutakin musiikin saralla. Ferrarassa toimi kolmen tunnetun naisvirtuoosin laulu- ja soitinyhtye nimeltään Concerto delle donne, jolle muiden muassa Luzzasco Luzzaschi (1545-1607) sävelsi bravuurinumeroita. Café Barockissa trio Aira Maria Lehtipuu - Tuuli Lindeberg - Anna-Maaria Oramo musisoi ja näyttelijä Minna Hokkanen herättelee keskustelua taiteen synnyttämisestä tänä päivänä.
Firenzen Cameratan kulttuurivaikuttajien joukossa olivat mm. Vincenzo Galilei (1520-1591, Galileon isä) säveltäjä Giulio Caccini (1551-1618) ja runoilija Ottavio Rinuccini (1562-1621), josta tuli yksi varhaisbarokin kaikkein sävelletyimmistä runoilijoista. Claudio Monteverdin (1567-1643) kuuluisia teoksia on sävelletty Rinuccinin teksteihin, mutta konsertissa kuullaan kepeä duettosävellys Zefiro torna. Niinikään Firenzen Cameratan piirissä vaikutti säveltäjä Emilio de' Cavalieri (1550-1602), joka koordinoi Medicin suvun vuoden suurimuotoiset vuoden 1589 hääjuhlallisuudet ja osaltaan oli säveltämässä näistä juhlista kuuluisimpina elämään jääneitä sävellyksiä, niin kutsuttuja Pellegrina-intermedioita. Niiden ohella renessanssin ja barokin murroskohdan soitinvirtuosismin diminuutioperinnettä edustavat Giovanni Bassanon (1558-1617) ja Riccardo Rognonin (n. 1550-1620) teokset. Muutoin konsertin instrumentaalimusiikkista henkii Cameratan filosofian mukainen tekstikeskeisyys muunnettuna musiikin muotoon. Dario Castello (n. 1602-1631) toimi Venetsiassa ja oli eräs uuden instrumentaalityylin edelläkävijöistä. Hänen teoksissaan yhdistyvät puheenomaisuus, raikas kekseliäisyys ja tekninen taituruus. Barbara Strozzi (1619-1677) edustaa ohjelmassa taiturillista naismuusikkoutta, joka on barokin ajan kirjallisuudessa vielä verrattain harvinainen ilmiö. Säveltäjänä Strozzi oli syvällinen ja virtuoottinen tarinoiden ja tunnetilojen tulkki.
Liput 20 / 10 € (tampereenteatteri.fi/sivut/kulttuurimyymala-aplodi tai lippu.fi); 5 € alennus Tampereen vanhan musiikin ystävät ry:n jäsenille