Platti & Brescianello — italialaiset Saksassa
Italiassa 1690-luvulla syntyneiden Giovanni Benedetto Plattin ja Giuseppe Antonio Brescianellon alkuvaiheista tiedetään verrattain vähän, mutta kummankin musiikillinen koulutus on mitä luultavimmin tapahtunut Venetsiassa aikansa mestareiden kuten Vivaldin opissa. Jo varhain molemmat säveltäjät suuntasivat Saksaan - Platti Würzburgiin ja Brescianello Stuttgartiin - johon he jäivät työskentelemään loppuelämäkseen.
Brescianellon kosmopoliittisessa sävellystyylissä kuuluu Italian ja Saksan lisäksi myös ranskalaisen musiikin vaikutteet. Plattin sävellyksissä on kuultavissa jo vaikutteita myöhäisen barokin saksalaissäveltäjien galantista tyylisuunnasta, Empfindsamer Stil, toisaalta niiden italialaisista juurista ei voi erehtyä.
Giuseppe Antonio Brescianello (c. 1690-1758)
Instrumentaaliversio aariasta Il vedere altrui dolente pastoraalioopperasta Tisbe
Giuseppe Antonio Brescianello
Triosonaatti oboelle, viululle ja continuolle c-molli
Giovanni Benedetto Platti (1697-1763)
Triosonaatti viululle, sellolle ja continuolle A-duuri
Giovanni Benedetto Platti
Triosonaatti oboelle, viululle ja continuolle D-duuri
Giovanni Benedetto Platti
Instrumentaaliversio aariasta Gloria Patri teoksesta Miserere
Katariina Malmberg, barokkioboe
Kaisa Ruotsalainen, barokkiviulu
Anna Pulakka, barokkisello
Sanni Antikainen, cembalo
PÄÄSYLIPUT
Liput 10€ myynnissä ovelta
KUVAT
Kari Kohvakka, Ulla Nisonen, Ville Kuukka
JÄRJESTÄJÄ
Café Barock konsertteja Keski-Pohjanmaalla järjestää Kulttuuriyhdistys Ensemble Nylandia ry Musiikin edistämissäätiön tuella eri yhteistyökumppaneiden kanssa.